IK KIES VOOR VREDE!
Jaarthema muzo
Dit schooljaar werken wij met de ganse lagere school rond het verhaal van de Groote Oorlog.
Je kan er immers de laatste weken niet naast kijken: Wereldoorlog I wordt op heel wat plaatsen herdacht.
In de krant of op televisie wordt aan deze donkere periode uit de 20ste eeuw veel aandacht besteed.
En tot in het kleinste dorpje organiseert men tentoonstellingen of herdenkingen.
Het is duidelijk dat deze tragedie nog steeds niet verwerkt is; in heel wat Vlaamse gezinnen wordt hierover nog regelmatig verteld of worden foto’s en brieven gekoesterd van een familielid, die de oorlog meemaakte.
Voor de jonge mensen van vandaag, die – gelukkig - nooit een oorlog van zo dichtbij hebben meegemaakt, is het moeilijk te begrijpen welke beproevingen de soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog hebben doorstaan.
Maar ook voor het thuisfront waren het bittere tijden.
Mensen werden verplicht te vluchten, of werden verplicht hun huis te delen met ‘de vijand’.
Ze leefden vaak in bittere armoede en in de ondraaglijke onzekerheid over het lot van hun dierbare echtgenoot, vader, zoon.
“Nooit meer oorlog!”, werd uitgeroepen bij de wapenstilstand op 11 november 1918.
Maar tot op de dag van vandaag is er nog steeds oorlog en geweld in de wereld…
Het schoolproject
De rode draad doorheen het project is het verhaal van kleine Sam,
een herdershond, die op zijn manier de oorlog beleeft.
Sam is een jonge pup wanneer de oorlog onvermijdelijk dichterbij komt.
Sam bekijkt de oorlog zoals een kind dat zou doen: hij begrijpt niet alles, maar voelt alles wat gebeurt heel scherp aan en leeft intens mee.
Sam neemt de leerlingen mee op sleeptouw en brengt hen bij verschillende thema’s, zoals onder meer vluchtende families, het leven in en achter de loopgraven, het werk van de dokters en verpleegsters aan het front, het trieste lot van de dieren,…
Elke maand bieden wij de kinderen een thema aan.
Het muzo-team ‘speelt’ een situatie en in de klas wordt hierrond verder gewerkt.
Bij elke situatie hoort een symbool, dat zowel in de gang als in de klassen te zien zal zijn.
In september bijvoorbeeld werken we rond vluchtende mensen.
Het symbool hierbij is een klomp.
Op het einde van het project kunnen de leerlingen aan de hand van deze voorwerpen het verhaal van de oorlog – op eigen maat – weergeven.
Het Samlied
Elke maandelijkse voorstelling beginnen we met het Samlied, een eenvoudige melodie, met eenvoudige woorden. Op die manier kunnen alle kinderen het lied begrijpen en meezingen.
Sam, de hond
maakt dingen mee in de Grote Oorlog.
’t Is lang geleden, maar luister goed,
Sam, die neemt je mee.
Mensen vluchten voor de strijd
in de Grote Oorlog.
Niemand weet hoe het verder moet.
De vrede lijkt veraf.
Sam, de hond
maakt dingen mee in de Grote Oorlog.
’t Is lang geleden, maar luister goed,
Sam die neemt je mee.
Soldaten vechten in het slijk
in de Grote Oorlog.
Dag en nacht die grote angst.
Komt er wel een eind?
Sam, de hond
maakt dingen mee in de Grote Oorlog
’t Is lang geleden, maar luister goed,
Sam, die neemt je mee.
Wat willen we bereiken met ons project?
Wij willen aan de kinderen een duidelijke vredesboodschap meegeven en dit kan alleen maar vanuit een verantwoorde herinnering.
Het is geenszins onze bedoeling om kinderen te confronteren met schokkende beelden of intrieste verhalen! Gruwelijke beelden kunnen niet zomaar in het gezicht van de kinderen gesmeten worden om emoties los te maken!
Voorzichtigheid met emoties is hierbij dus uiterst belangrijk.
Ons thema is uiteindelijk gericht op de ontwikkeling van waarden en attitudes.
Mensenrechten en kinderrechten komen hierbij zeker aan bod.
We leggen de link naar de toestand in de wereld van vandaag.
Is er nu nog oorlog? Waar?
Al gehoord van kindsoldaten?
Welke kinderrechten worden nog steeds geschonden?
Waar ligt de drive van onder andere Unicef?
Met dit project hopen wij onze leerlingen om te vormen tot kritische en geëngageerde jonge mensen, die bereid zijn om tolerantie en solidariteit uit te dragen.
Wij hopen hiermee een stukje mee te werken aan die droom:
“NOOIT MEER OORLOG! IK KIES VOOR VREDE!”
Het muzo-team