Deconnectie: schoolreglement- infobrochure

Het afgesproken communicatiekanaal staat in de infobrochure en in de schoolagenda.

Tijdens de schooluren

Directie

U kan steeds telefonisch via de vaste lijn of de GSM en via mail terecht bij de directie.

Mails worden uiterlijk binnen de 48 uur beantwoord.

secretariaat U kan steeds telefonisch en via mail terecht op het secretariaat van de school.
leerkrachten

- De basiscommunicatie gaat via de schoolagenda van uw kind.

- Indien u de leerkracht een bericht zendt via het afgesproken communicatiekanaal, kan u een antwoord verwachten binnen de 48 uur.

- Indien nood aan een persoonlijk gesprek met de leerkracht kan dit enkel na afspraak.

Buiten de schooluren

Directie

U kan tot 19 uur steeds telefonisch via de GSM en via mail terecht bij de directie.

Mails worden uiterlijk binnen de 48 uur beantwoord.

secretariaat Het secretariaat is telefonisch niet bereikbaar. U kan het bereiken via mail. Deze wordt binnen de 48 uur, vanaf de eerstvolgende werkdag beantwoord.
leerkrachten

Tot 19 uur

De leerkracht is bereikbaar via het afgesproken communicatiekanaal. In de mate van het mogelijke wordt uw bericht beantwoord binnen de 24 uur.

Na 19 uur

Uw bericht wordt beantwoord binnen de 48 uur via het afgesproken communicatiekanaal.

Weekend, schoolvakanties, feestdagen, vrije dagen (data te vinden via de kalender)

Directie

U kan telefonisch via de GSM en via mail terecht bij de directie.

Een oproep via de GSM wordt niet altijd onmiddellijk beantwoord. U kan een boodschap nalaten, deze wordt –indien nodig- ten laatste de eerstvolgende werkdag beantwoord.

Mails worden sporadisch gelezen en beantwoord of vanaf de eerstvolgende werkdag.

secretariaat Het secretariaat is telefonisch niet bereikbaar. U kan ze bereiken via mail. Deze wordt binnen de 48 uur, vanaf de eerstvolgende werkdag beantwoord.
leerkrachten Uw bericht wordt beantwoord binnen 48 uur, vanaf de eerstvolgende werkdag.

Bij zeer uitzonderlijke, dringende zaken:  

De directie is bereikbaar via de GSM, een oproep wordt echter niet altijd onmiddellijk beantwoord. Laat een boodschap achter en indien nodig wordt u binnen de 24 uur gecontacteerd.

Wij vragen om uw boodschap op een beleefde en respectvolle manier over te brengen en hierbij duidelijk de naam en klas van uw kind vermelden.

Na overleg met de leerkrachten en/of de directie kan er tijdens de schooluren op school een gesprek plaatsvinden. Ook hierbij stellen wij een respectvolle en constructieve communicatie van alle partijen voorop.

Leerlingbegeleiding

In het Katholiek basisonderwijs is het leren en leven op school gericht op de harmonische ontwikkeling van de hele persoon: hoofd, hart en handen. Dat betekent dat we investeren in de ontwikkeling van kennis, vaardigheden, attitudes en inzichten die leerlingen nodig hebben om zelfredzaam en gelukkig te functioneren in de hen omringende wereld. Hierbij werken wij volgens het OKB, het ZIll en de principes van de Katholieke Dialoogschool toe naar het bereiken van de eindtermen bij al onze leerlingen.

Het is ook onze schoolvisie dat wij vanuit een christelijk gedragen levenshouding met een groot hart, veel hoop en hoge professionaliteit willen zorgen voor kwaliteitsvol onderwijs op school waarbij het welbevinden van elkeen belangrijk is.

Vanuit deze oogpunten is het dan ook vanzelfsprekend dat wij zorgen voor een kwaliteitsvolle leerlingbegeleiding. Deze begeleiding zit in het DNA van onze aanpak en onze schoolcultuur en is ook terug te vinden in de ‘waarden’ waar wij als school voor staan. Het bevordert de totale ontwikkeling van alle leerlingen, verhoogt hun welbevinden, voorkomt vroegtijdig schoolverlaten en creëert meer gelijke onderwijskansen. Op die manier draagt het bij tot het functioneren van de leerling in de schoolse én maatschappelijke context.

Vanuit onze schoolvisie, onze waarden, het schoolwerkplan, onze continuüm van zorg, ons GOK/SES-beleid, …, werken wij bewust en geïntegreerd aan de begeleidingsdomeinen zoals ze decretaal bepaald werden:

                        - de onderwijsloopbaanbegeleiding,

- het leren en studeren,

- het psychisch en sociaal functioneren,

- de preventieve gezondheidszorg.

Het schoolteam biedt een gedragen en geïntegreerde brede basiszorg op vlak van deze 4 begeleidingsdomeinen en zorgt voor extra zorg en ondersteuning voor de leerlingen voor wie dit niet volstaat. Dit steeds met een grote professionaliteit, doelgerichtheid en transparantie waarbij het belang van de leerling steeds voorop gesteld wordt.

Het SWP is een werkdocument waaruit ook onze leerlingbegeleiding blijkt op alle domeinen; uiteraard kan wel niet alles ‘op papier’ gezet worden en zit er heel veel verweven in alle aspecten van het samen school maken.

Naast de schoolinterne aanpak en visie is het voor ons ook erg belangrijk dat er een goede samenwerking is met onze externe partners: het VCLB, de DPB, de Accolade als ondersteuningsnetwerk, andere scholen van het BuBao, logopedisten, kinesisten, psychologen, …. en uiteraard ook met de leerlingen zelf en hun ouders. In het schooleigen KVS is dan ook een neerslag te vinden van de specifieke leerlingbegeleiding.

Bovenal streven wij ernaar een school te zijn die met een warm hart zorgt voor kwaliteitsvol onderwijs voor alle kinderen en waar iedereen zich ten volle kan ontplooien.

Bevindingen huiswerkenquête schooljaar 2013 - 2014

Klik om te openen in .pdf

Lees meer: Resultaten huiswerkenquête 

 

 

Leerlingenraad – ‘Het kinderparlement’

De verkozenen van de leerlingenraad 2023-2024

 Lees meer: Leerlingenraad: Het kinderparlement

Victor (4A), Noor (4B), Nona (4C), Arne (5A) Soraya en Hélène (5B), Isabelle (5C), vice voorzitters: Madeleine en Gitte (6A), Fiel en Bas (6B), voorzitter: Tibe (6C)

De verkozenen van de leerlingenraad 2022-2023

Lees meer: Leerlingenraad: Het kinderparlement

Renée en Maud (6A), Sander en Aaliyah (6B), Zandro (6C), Anse en Tibe (5A), Madeleine en Gitte (5B), Cédric (5C), Soraya (4A), Arne (4B) en Alex (4C)
 

De verkozenen van de leerlingenraad 2021-2022

Lees meer: Leerlingenraad: Het kinderparlement

Julien (6B ) als vice president, Yarco (6C) als president, Renée (5A),
Fiel (4C), Tibe (4B), Julie en Gitte (6A), Aaliyah (5C), Gitte (4A) en Finn (5B)

De verkozenen van de leerlingenraad 2020-2021

Lees meer: Leerlingenraad: Het kinderparlement

De verkozenen van de leerlingenraad 2019-2020

Lees meer: Leerlingenraad: Het kinderparlement

Oscar De Vos (4A), Ella Comté (4B), Nathan Waroquier (4C), Syrine Khali (5A), Virginie Verhelst (5B), Lewis Van Overloop (5C), Kobe Maes (6A), Anouk Van Berghen (6B), Louise Vermeire (6B), Toon Keymeulen (6C), Shannon Van de Vel (6C), 

De verkozenen van de leerlingenraad 2018-2019

 Lees meer: Leerlingenraad: Het kinderparlement

Verkozenen: Nils Van de Gender (president en lid kinderraad van de gemeente), Sterre Herwege (lid kinderraad), Charlotte De Neve, Wout Van de Gender, Finn Stoop, Toon Keymeulen (vice president en lid kinderraad), Rabia Handedan, Syrine Khali, Lewis Van Overloop, Noor Catthoor, Virginie Verhelst

 

De verkozenen van de leerlingenraad 2017-2018

Lees meer: Leerlingenraad: Het kinderparlement

Samenstelling: Warre Heirweg (president en lid van de kinderraad), Nisa, Delphine (vicepresident en lid van de kinderraad), Ana Tzarina,

Charlotte, Sterre, Nils (lid van de kinderraad), Kobe, Rabia en Toon. (De kinderraad is samengesteld met lln. van alle scholen van de gemeente)

De verkozenen van de leerlingenraad.2016-2017

Silas, Warre, Rayan, Douae, Delphine, Charlotte en Elllen, Gilles, Phara, Ilaria

De verkozenen van de leerlingenraad.2015-2016

 Samenstelling: Melissa 5C, Manou 4C, Warre 4A, Senne 6C (president), Jelle 6A, Silas 5B, Benjamin 5A, Douae 5C (vice-president), Maxim 4B, Mathieu 6B 

Leerlingenraad 2014-15

 Samenstelling: Ellen 4A,Stef 4B, Silas 4C, Stan 5A, Arnaud 5B, Jonas 5C, Thibault 6A (president), Dieter 6B, Arthur 6C, Britt 6C (vice president)

 

Ook al was het aantal van 10% van de 11-12 jarigen die spontaan om een leerlingenraad vragen niet aanwezig op onze school, toch besloten wij om een ‘Kinderparlement’ op te richten vanaf september 2014

Kinderen klaar maken om voluit te kunnen participeren in de wereld van morgen is één van de belangrijkste onderwijsopdrachten en vanuit onze visie daarop vonden wij als schoolteam dat een leerlingenraad/kinderparlement op onze school thuis hoort… een school is meer dan enkel een ‘leerplaats’; er wordt ook samen GELEEFD.

 

Doel :

De bedoeling is dat op deze manier de inspraak van de leerlingen in het beleid verhoogt en dat ook de genomen beslissingen breed gedragen worden. We zetten de kinderen aan tot meedenken in het belang van de hele school.

Leerlingen leren daardoor: meedenken, meepraten, problemen aankaarten, discussiëren, luisteren naar elkaars mening, voorstellen doen, activiteiten organiseren, ondervinden wat realistisch en haalbaar is.

Ze leren m.a.w. om problemen, vragen en voorstellen van de andere leerlingen te verzamelen, naar voor te brengen en samen naar oplossingen en antwoorden te zoeken.

Wie behoort tot de leerlingenraad?

In deze raad zetelen:

1 verkozen leerling uit elke klas ( 4, 5 en 6); dus 9 leerlingen

Mevrouw Directeur

Een beurtrol van leerkrachten.

Werking van de leerlingenraad.

Verkiezingen

Tijdens de maand september stellen per klas de lln die dat wensen zich kandidaat, met goedkeuring van hun ouders. Een verkiezingscampagne door de kandidaten is toegestaan (affiches maken voor op speelplaats en in de klassen, zichzelf voorstellen op de speelplaats, …)

Tijdens de verkiezingen ( laatste week van september) wordt uit elke klas 1 leerling verkozen die gedurende het ganse schooljaar zal zetelen in de leerlingenraad.

De kiesplicht geldt voor elke leerling uit het 4de , 5de  en 6de leerjaar.

De kandidaten worden per leerjaar op een stembrief geplaatst.

De verkiezing gebeurt in de klas, tijdens de lesuren en is geheim.

Elke leerling brengt 2 stemmen uit.

De leerkracht houdt toezicht op het correcte verloop en maakt de resultaten over aan de directeur; deze komt de resultaten meedelen in de klassen.

De leerling met de meeste stemmen uit elke klas zetelt in de leerlingenraad.

Uit de verkozen leerlingen wordt de leerling met de meeste stemmen aangeduid als voorzitter en de tweede wordt aangeduid als secretaris. Bij gelijk aantal stemmen wordt er binnen de leerlingenraad nogmaals gestemd.

Wanneer vergaderen?

Op regelmatige tijdstippen (max. 5 x per schooljaar) komen we ’s middags samen met het kinderparlement.

De secretaris nodigt de leerlingen uit na afspraak en overleg met de directeur.

Ook in de klas wordt kenbaar gemaakt wanneer deze vergadering plaatsvindt en wat er op de agenda staat.

Nadien lichten de lln. de besluiten van de leerlingenraad toe in hun eigen klas en wordt ook het verslag uitgehangen in elke klas en in de leraarskamer.

Een verslag van elke vergadering (gemaakt door de secretaris, aangevuld door de voorzitter indien nodig) verschijnt ook op de website en in de Schoolbabbel.

Wat doen we op deze vergadering?

àBespreken van de agendapunten. Deze worden ook door de medeleerlingen aangebracht. In elke klas staat daartoe een ideeënbus.

àSamen een aantal zaken uitwerken en realiseren bijv. i.v.m. milieu, speeltijden, orde en netheid, dikke truiendag, schoolfeest, de poel, de groentetuin, verkeer en veiligheid, …

àProblemen die zich op school voordoen bespreken en oplossingen zoeken.

Ook vanuit de leerkrachten/directie kunnen er puntjes op de agenda gezet worden die dan met de leerlingen besproken worden.

 

Nils Van de Gender

Algemene zorgvisie van onze school: klik hieronder

Lees meer: Zorgvisie